13 Ağustos 2010

NİYE “YETMEZ AMA EVET” DİYORUM, NİYE BDP’NİN “BOYKOT”UNU DESTEKLİYORUM



Özgürlükçü solcular düzene karşıdır. Anayasa ve yasaların, topluma karşı devletin çıkarılarını korumak, egemen sınıf(lar)ın işine gelen düzeninin devamlılığını sağlamak için yazıldığını ve uygulandığını bilir. Devletlerde emekçi sınıflar karar süreçlerine katılamıyor, devletler toplumun üzerinde konumlandırılıyor. Ancak özgürlükçü sosyalizmi ve devrimi savunmak, mevcut yasal değişikliklere kayıtsız kalmamıza neden olmamalı. Özgürlükçü sosyalistler anayasa ve yasa tartışmalarında sessiz ve tarafsız kalmamalı. Her daim öne atılan adımları, iyileştiren
adımları desteklemeli. Özellikle de demokrasi alanında. Çünkü demokrasinin sınırları genişledikçe, hak ve özgürlükler artar.

12 Eylül'de halk oyuna sunulacak anayasa değişikliği paketi için ben “Yetmez ama Evet” derken doğu illerinde BDP’nin yapacağı “Boykot”u da destekliyorum. Yeni değişiklikler, Türkiye'deki askeri vesayet rejimine son vermek, 12 Eylül cuntasının yazdığı 1982 anayasasından
uzaklaşmak yönünde atılmış önemli bir adım kanımca. Halk oyuna sunulan 26 maddelik
değişiklik, Türkiye'de emekçilerin ve ezilenlerin taleplerini karşılaşmakta
yetersiz kalıyor, bunu kabul ediyorum. Ama her bir madde askeri vesayeti yücelten ve dokunulmaz kılan darbe anayasasınınkilerden daha iyidir diye düşünüyorum. Küçük de olsa ileri atılan bir adımın yerinde saymaktan daha olumlu olduğu kaanatindeyim..

Kenan Evren ve 12 Eylül cuntasının yargılanmasına engel olan, darbecilere dokunulmazlık veren geçici 15. maddenin kaldırılması çok önemli. Darbeci askerlerin sivil mahkemelerde yargılanabilecek. Türkiye'de askeri vesayeti ayakta tutan ve aldığı bir çok kararla Türkiye haklarının aleyhine çalışan yargı oligarşinin dizginlenecek. Türkiye'deki askeri vesayet rejimi ağır bir darbe yiyecek. 27 Mayıs darbesi ile oluşturulan kurumların eski yapısına son verilecek.
Şu çok açık, darbe anayasasına dayanarak kendini meclisin ve seçilmiş
hükümetlerin üzerinde gören yargıçlar rejimi son bulmadıkça demokratikleşme ve sivil bir anayasa hayal olarak kalacaktır.

Bugün “Hayır” diyen ulusalcılar, milliyetçiler, sağcılar ve geleneksel sol partiler ise statükoculuğu, milliyetçiliği ve devlete sadakati güçlendirme hevesindeler. Nasıl AKP’nin 12 Eylülle derdi olduğuna inanamıyorsak, onların da esasında 12 Eylül’e karşı çıktığına inanamıyoruz. 12 Eylül’ler en çok onların işine geliyor çünkü.

12 Eylül'de oylanacak anayasa değişikliği paketine "yetmez ama evet" diyorum. Yetmiyor, çünkü içinde Kürtler yok, işçi sınıfı lehine daha iyi düzenlemeler yok, başörtülüler yok, farklı cinsel kimliklerdekiler yok. Memurlara grev hakkı yok, zorunlu din derslerine son verilmesi ve Diyanetin kapatılması yok. Çevrenin korunması yok. Darbecilerin, faşistlerin hedefi olan azınlıkların hakları yok. Irkçılığa ve her türlü ayrımcılığa karşı daha etkili yasalar da yok.

Siviller tarafından yazılan, demokratik ve özgürlükçü bir anayasanın gerekliliği ortadadır. Ama önce 12 Eylül anayası çöpe atılmalı. 12 Eylül'de anayasa değişikliği tüm yetersizliklerine rağmen halk tarafından onaylanırsa, sivil-demokratik-özgürlükçü bir anayasayı yıllardır engelleyen güçler artık engel olamayacak diye düşünyorum.

Doğu'da Kürt coğrafyasında ise halkın oylarıyla seçilmiş politikacılar tutuklanıyor. İşkence, yargısız infazlar, faili meçhul cinayetler ve her türlü anti-demokratik uygulama devam ediyor. Kürtler ve BDP bu yüzden anayasa referandumunu boykot ediyor, bence onurlu bir davranış sergiliyolar. Kürt halkının isyanını anlıyorum, onları darbecilerle bir olmakla itham eden AKP ve Başkaban’ı ise anlamıyorum. Siz onlar için ne yaptınız ki yeni anayasada? AKP, BDP'yi CHP ve MHP ile yan yana göstererek milliyetçi propaganda yürütüyorsunuz, tabanızın milliyetçi duygularına oynuyorsunuz sadece.

12 Eylül'de sandıktan "evet" oyları çıkarsa 13 Eylül’de “Yetmez ama Evet”in sadece “Yetmez”i kalacak. Ve o “Yetmez” üzerinden, artık hükümeti ve devlet kurumlarını daha çok baskı altına alabileceğimiz bir dönem, daha güçlü bir sol muhalefet imkanı bulacağız.


Oylamayla gerçekleşecek bazı olumlu değişiklikler;


Güçsüz olana pozitif ayrımcılık yapılacak. Kadın-erkek eşitliği konusunda alınacak tedbirler, Anayasanın eşitlik ilkesine aykırı olarak yorumlanamayacak. Çocuklar, yaşlılar ve özürlüler ile harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul ve gaziler için alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı sayılmayacak.


Herkes kendisi ile ilgili kişisel verilerin korunmasını isteme hakkına sahip olacak. Bu hak, kişinin kendisiyle ilgili kişisel veriler hakkında bilgilendirme, bu verilere erişme, bunların düzeltilmesini veya silinmesini talep etme ve amaçları doğrultusunda kullanılıp kullanılmadığını öğrenmeyi de kapsayacak. Kişisel veriler ancak kanunda öngörülen hallerde veya kişinin açık rızası ile işlenebilecek.


Yurt dışına çıkma hürriyeti ancak suç soruşturması veya kovuşturması nedeniyle ve hakim kararıyla sınırlandırabilecek.


Her çocuk, korunma ve bakımdan yararlanma, yüksek yararına açıkça aykırı olmadıkça ana ve babası ile kişisel ve doğrudan ilişki kurma ve sürdürme hakkına sahip olacak. Devlet, her türlü istismara karşı çocukları koruyucu tedbirleri alacak.


Aynı iş kolunda birden fazla sendikaya üye olunabilecek. Memurlara ve diğer kamu görevlilerine toplu sözleşme yapma hakkı tanınacak. Siyasi amaçlı grev ve lokavt, dayanışma grevi ve lokavtı, genel grev ve lokavt, iş yeri işgali, iş yavaşlatma, verim düşürme ve diğer direnişlere ilişkin yasaklar kaldırılacak.


Devletin verdiği zarar ombudsman (kamu denetçisi) tarafından hızlı bir şekilde çözülecek:
Kamu Denetçiliği Kurumu(ombudsmanlık) oluşturulacak.


Yüksek Askeri Şura kararları; Yüksek Askeri Şuranın (YAŞ) terfi işlemleri ile kadrosuzluk nedeniyle emekliye ayırma hariç her türlü ilişik kesme kararlarına karşı yargı yolu açılacak.
Danıştay ve İdare mahkemeleri kamu yararına aykırı diyerek yürütme/bakan/belediye başkanı gibi karar veremeyecek:


Memurlara verilen uyarma ve kınama cezaları yargı denetimine açılacak.


Askerin darbe girişimine sivil mahkemeler bakacak/Askerler sivil mahkemelerde yargılanabilecek:Askeri yargı; Askeri yargının görev alanı yeniden belirlenecek. Askeri yargı, askeri mahkemeler ve disiplin mahkemeleri tarafından yürütülecek. Askeri mahkemeler, asker kişiler tarafından işlenen askeri suçlar ile bunların asker kişiler aleyhine veya askerlik hizmet ve görevleriyle ilgili olarak işledikleri suçlara ait davalara bakmakla görevli olacak. Devletin güvenliğine, anayasal düzene ve düzenin işleyişine karşı suçlara ait davalar, her durumda adliye mahkemelerinde görülecek. Siviller, savaş hali dışında askeri mahkemelerde yargılanamayacak.
Anayasa Mahkemesi’nin üye sayısı artacağından mahkeme demokratikleşecek, mahkemeye bireysel başvuru yapılabilecek:


Meclis başkanı ve üst düzey generaller yargılanabilecek. Yüce Divan; Meclis Başkanı, Genelkurmay Başkanı, kuvvet komutanları ile Jandarma Genel Komutanı da görevleriyle ilgili suçlardan dolayı Yüce Divanda yargılanacak. Yüce Divan kararlarına karşı yeniden inceleme başvurusu yapılabilecek. Genel Kurulun yeniden inceleme sonucu verdiği kararlar kesin olacak.
Askeri hakimler hiyerarşik askeri disiplinden kurtulacak:


1980 Darbesini yapanlar yargılanabilecek. Suç işleyen devlet görevlileri cezalandırılabilecek:
Geçici 15. madde; 12 Eylül dönemindeki Milli Güvenlik Konseyi üyeleri ile bu dönemde kurulan hükümetler ve Danışma Meclisi’nde görev alanların yargılanmasını önleyen geçici 15. madde yürürlükten kaldırıldı.

Hiç yorum yok: